Centrum Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej


Zespół Badawczy Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej jest interdyscyplinarną strukturą naukową i dydaktyczną działającą w ramach Katedry Badań nad Edukacją Wydziału Nauk Społecznych UJD w Częstochowie. Sama edukacyjna analiza transakcyjna łączy z sobą dwie dziedziny: pedagogikę i psychologię. Istnienie Zespołu datuje się od czerwca 2010 roku.

W tym czasie podjęto szereg programów badawczych, które zaowocowały realizacją wyróżnionych prac doktorskich[1]. Do chwili obecnej ukazało się pond dwadzieścia pięć monografii indywidualnych i zbiorowe w serii „Biblioteka Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej”, które prezentowały dorobek członków Zespołu. Wśród nich takie unikalne pozycje stanowiące całkowitą nowość podjętej tematyki na naszym rynku wydawniczym jak: „Analiza transakcyjna w teorii i praktyce pedagogicznej”, „Analiza transakcyjna w edukacji”, „Słownik analizy transakcyjnej”, „Psychopedagogika relacji” „Leksykon pojęći terminów analizy transakcyjnej” i szereg innych.

Część publikowanych książek stawia sobie za cel popularyzację wiedzy m.in. „Gry psychologiczne w szkole” „Edukacyjna analiza transakcyjna w kilku odsłonach”, czy „Dlaczego analiza transakcyjna? Rozmowy o zastosowaniu analizy transakcyjnej w pracy nauczyciela i wychowawczy”, „Jak rozumieć siebie i innych. Analiza transakcyjna dla młodych dorosłych… i nie tylko”.

Działalność Zespołu BEAT określana jest czasem w niektórych publikacjach jako „polska szkoła edukacyjnej analizy transakcyjnej” (B. Niemierko, Diagnoza edukacyjna, 2021 str. 24).

Członkowie Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej mieli okazję wziąć udział w znaczącym, ogólnopolskim przedsięwzięciu badawczym wykonywanym w ramach projektu „Wychować Człowieka Mądrego”. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego, jako „pozytywnej profilaktyki problemów w polskiej szkole”. Projekt ten realizowany był w latach 2026-2018[2]. Podjęto także realizację zapoczątkowanego w roku szkolnym 2018/2019 unikalnego programu wdrożeniowego edukacyjnej analizy transakcyjnej w placówkach przedszkolnych oraz w niższych klasach szkole podestowej pod hasłem „Uniwersytet Małego Profesora”[3]. Zorganizowano pierwszą Ogólnopolską e-Konferencję Naukową „ Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i praktyka” (25 maja 2017 roku), w której udział wzięło wielu przedstawicieli środowiska akademickiego i praktyków AT z całego kraju[4].

Zespół wydaje ogólnopolski czasopismo naukowe „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, który jest jedynym periodykiem poświęconym tej tematyce nie tylko w skali kraju, ale również zagranicą. Publikacja indeksowana jest w polskich i międzynarodowych bazach danych, w tym w BazHum, Index Copernicus, Central and Easter European Online Library, CEJSH, CEON, PBN. Czasopismo otrzymało ministerialny program Wsparcia Czasopism Naukowych z klasyfikacją 70 punktów. Ocena Index Copernicus osiągnęło wysoki wskaźnik za rok 2019 (ICV 2019: 95.20), co plasuje periodyk na wysokim poziomie czasopism naukowych w Polsce.

W ramach działalności ZBEAT opracowywane są narzędzia badawcze w oparciu o koncepcję Analizy Transakcyjnej. Staraniami członków Zespołu powstał już między innymi Egogram strukturalny. Kwestionariusz samooceny stanów Ja (autorstwo: A. Pierzchała, A. Sarnat-Ciastko) oraz pakiet narzędzi Kalejdoskop sytuacji szkolnych (autorstwo członkowie ZBEAT). Narzędzia zostały poddane wstępnej standaryzacji i zgłoszone do rzecznika patentowego.

Informacje dotyczące Zespołu BEAT można odnaleźć na stronie: http://eat.ajd.czest.pl/

Czasopismo „Edukacyjna Analiza Transakcyjna” znajduje się na stronie: http://www.eat.ajd.czest.pl/czasopismo/

Załącznik 1.Członkowie Zespołu BEAT

Załącznik 2. Wybrane publikacje członków Zespołu BEAT

Załącznik 3. Zespół przygotował ofertę szkoleń dla szerokiego środowiska lokalnegow obszarze edukacji oraz poza nią .

Załącznik 1.

Członkowie Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej

Prof. dr hab. Jarosław Jagieła, pedagog społeczny i psychoterapeuta. Prekursor zastosowań edukacyjnej analizy transakcyjnej w Polsce. Kierownik Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej. Autorszeregu monografii i pozycji popularnonaukowych oraz ponad 200 artykułów z zakresu AT. Redaktor honorowy czasopisma „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”. Wpisany na listę badawczy AT przez Europejskie Towarzystwo Analizy Transakcyjnej (EATA). Pracował przez wiele lat jako psychoterapeuta w służbie zdrowia.

W roku 2022 został odznaczony Złotym Medalem za zasługi dla Polskiego Towarzystwa Analizy Transakcyjnej. Pracuje na UJD od 45 lat.



Dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ- pedagog społeczny i doktor socjologii.

Absolwentka Szkoły Praw Człowieka i ekspertka Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, członkini Sieci Obywatelskiej Watch dog Polska, specjalistka ds. monitoringu i praw człowieka, wieloletnia trenerka i edukatorka działań równościowych oraz strażniczych zarówno w kraju, jak i za granicą, współpracująca z wieloma organizacjami trzeciego sektora. Jest inicjatorką i organizatorką Objazdowego Festiwalu Filmowego „WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie”. Współpracuje pro bono z Urzędem Miasta Częstochowy, prowadząc warsztaty oraz konsultując rozwiązania, których celem jest przeciwdziałanie dyskryminacji. Autorka i współautorka licznych publikacji naukowych, dydaktycznych i popularno-naukowych. Laureatka „Nagrody równości”, nominowana do nagrody POP SCIENCE w kategorii „Myśl globalnie, działaj lokalnie”. Pracę w obszarze badań naukowych łączy skutecznie z praktyką, realizując projekty we współpracy z instytucjami zaangażowanymi we wprowadzanie polityk równościowych na poziomie krajowym i międzynarodowym (RPO, OBWE, ONZ, RE, UE, UNHCR).


Dr Dorota Gębuś – pedagog społeczny, doktor socjologii. Adiunkt w Katedrze Badań nad Edukacją UJD w Częstochowie. Członek Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej. Absolwentka studiów Podyplomowych w zakresie Terapii Patologii Zachowań, Praktyk Neurolingwistycznego Programowania, tutor akademicki. Odbyła wizytę studyjną w Ghent University i uzyskała dyplom Master of Didactics - Program Ghent University. Jej zainteresowania oscylują wokół pedagogiki twórczości, w tym głównie rozwijania zdolności i umiejętności twórczych uczniów oraz wykorzystania założeń analizy transakcyjnej w praktyce edukacyjnej.


Dr Zbigniew Łęski – pedagog społeczny, specjalista w zakresie edukacji medialnej, wykorzystania nowych technologii w procesie edukacyjnym oraz ich wpływu na rozwój oraz funkcjonowanie jednostki. Koncepcję analizy transakcyjnej wykorzystuje do lepszego zrozumienia specyfiki relacji pomiędzy człowiekiem a nowymi mediami oraz analizy funkcjonowania człowieka w cyberprzestrzeni. Adiunkt w Katedrze Badań nad Edukacją, na Wydziale Nauk Społecznych oraz Dyrektor Centrum Kształcenia na odległość Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie.


Dr Anna Pierzchała, pedagog i certyfikowany terapeuta pedagogiczny. Od początku swojej działalności naukowej zgłębia możliwości wykorzystania analizy transakcyjnej w edukacji. Jej rozprawa doktorska (2012) dotyczyła zjawiska pasywności szkolnej w perspektywie analizy transakcyjnej. Absolwentka szeregu szkoleń z zakresu analizy transakcyjnej. Koncepcję AT wykorzystuje także w praktyce edukacyjnej - jest autorką programu rozwijającego kompetencje społeczne dzieci „Uniwersytet Małego Profesora”. Program jest realizowany w szkole podstawowej i przedszkolu w Sosnowcu od 2018 roku.Jest terapeutką pedagogiczną w zakresie pracy z dzieckiem z dysleksją, ADHD i zaburzeniami zachowania. Posiada certyfikat tutorski. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty z zakresu rozwoju umiejętności społecznych, w tym warsztaty integracyjne, warsztaty efektywnej komunikacji, warsztaty umiejętności społeczno-wychowawczych, warsztaty technik pracy grupowej, a także szereg zajęć z zakresu terapii pedagogicznej. Jest autorką dwóch książek (jedna we współautorstwie) i ponad 50 artykułów naukowych. Większość z nich dotyczy koncepcji analizy transakcyjnej. Pracuje na UJD od 2005 roku.


Dr Adrianna Sarnat-Ciastko, pedagog społeczny, politolog, tutor i badacz tutoringu. Pracuje w Katedrze Badań nad Edukacją UJD w Częstochowie. Pełnomocnik Rektora Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie ds. Tutoringu. Członek Zespołu Badawczego Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej i sekretarz czasopisma naukowego „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”. Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz kilku monografii prezentujących m.in. wykorzystanie koncepcji analizy transakcyjnych w badaniach nad polskim systemem oświaty w tym nad stosowanym w nim tutoringiem. Członek Rady Programowej Instytutu Tutoringu Szkolnego.


Dr Karol Motyl , pedagog. Adiunkt w Katedrze Pedagogiki UJD. Doktoryzował się w Akademii Ignatianum w Krakowie na podstawie dysertacji z zakresu edukacyjnej analizy transakcyjnej. Uzyskał certyfikat analizy transakcyjnej 101 AT i 202 AT wydany przez Brytyjskie Stowarzyszenie Analizy Transakcyjnej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania placówką oświatową oraz liczne kursy dotyczące problematyki komunikacji interpersonalnej, dostępności oraz projektowania uniwersalnego. Jest certyfikowanym tutorem akademickim oraz brokerem innowacji. Pełni funkcję Rzecznika Nauki UJD, Pełnomocnika Dziekana ds. promocji i współpracy z otoczeniem oraz Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+. Członek zespołów realizujących pięć projektów finansowanych z funduszy europejskiej (dotyczących podniesienia jakości kształcenia nauczycieli, zwiększenia dostępności uczelni, szerzenia idei projektowania uniwersalnego oraz popularyzacji nauki). Członek różnych gremiów naukowych, m.in. Zespołu Pedagogiki Młodzieży pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. W skład jego zainteresowań badawczych wchodzą: edukacyjna analiza transakcyjna; czas i przestrzeń jako wymiary życia szkoły; graniczność, pogranicze i transgresja w edukacji; donacja szpiku kostnego i jej pedagogiczne implikacje. Pracuje na UJD od 13 lat .


Dr Zbigniew Wieczorek, pedagog społeczny, socjolog komunikacji. Zainteresowania naukowe: komunikacja społeczna w ujęciu teoretycznym i praktycznym (treningi interpersonalne, trening asertywności, elementy psychoterapii, metody negocjacyjne itp.), wykorzystanie technik terapeutycznych w praktyce pedagogicznej (treningi umiejętności społecznych, zmiana nawyków). Prodziekan Wydziału Nauk Społecznych UJD w Częstochowie.


Mgr Paulina Piasecka-Florczyk jest polonistką. Z zamiłowania i zawodu redaktorka, pracująca w Wydawnictwie Naukowym UJD. Ukończyłam certyfikowane szkolenie 101 AT. Z analizą transakcyjną po raz pierwszy zetknęłam się, redagując publikacje z tego zakresu. Zgłębiając literaturę przedmiotu podjęła analizę procesu komunikacji, których sama była uczestniczką. Zajęła się odczytywaniem tekstów kultury (zwłaszcza utworów dramatycznych oraz ich realizacji scenicznych, a także dzieł filmowych) przez pryzmat AT. Analizę transakcyjną rozumie jako metodę badania języka i komunikacji, szczególnie w kontekście efektywności porozumiewania się oraz rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Pełni funkcję Redaktorki Naczelnej Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu im. Jana Długosza w Częstochowie.

Załącznik 2.

Dorobek naukowy pracowników laboratorium z ostatnich lat

1. J. Jagieła, Wstęp do analizy transakcyjnej. Przewodnik dla studentów pedagogiki społecznej (1992).
2. J. Jagieła (red.). Analiza transakcyjna w teorii i praktyce pedagogicznej (1992)
3. J. Jagieła, Komunikacja interpersonalna w szkole (2004).
4. J. Jagieła, Gry psychologiczne w szkole (Kielce 2004).
5. J. Jagieła, Trudny uczeń w szkole (2005).
6. J. Jagieła, Jedynak w szkole (2006).
7. J. Jagieła, Relacje rodzinne a szkoła (2007).
8. J. Jagieł, Socjoterapia w szkole (2007).
9. J. Jagieła, Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły (2007).
10. J. Jagieła, E. Widawska (red.). Szanse i bariery rozwoju człowieka (2009).
11. J. Jagieła (red.). Analiza transakcyjna w edukacji (2011).
12. J. Jagieła, Edukacyjna Analiza Transakcyjna w kilku odsłonach (2012).
13. J. Jagieła Słownik analizy transakcyjnej (2012).
14. J. Jagieła, A. Sarnat-Ciastko, Dlaczego analiza transakcyjna ? Rozmowy o zastosowaniu analizy transakcyjnej w pracy nauczyciela i wychowawcy (2015).
15. J. Jagieła, Słownik terminów i pojęć badań jakościowych nad edukacją (2015).
16. J. Jagieła, Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych orientacji psychopedagogicznych (2018).
17. J. Jagieła, Jak rozumieć siebie i innych. Analiza dla młodych dorosłych i… nie tylko (2023).
18. J. Jagieła, Psychopedagogika relacji. Analiza transakcyjna dla nauczycieli i wychowawców (2023).
19. J. Jagieła, Leksykon pojęć i terminów analizy transakcyjnej (2023).
20. D. Gębuś, D., A. Pierzchała, Twórczy nauczyciele, pomysłowi uczniowie.Osobowościowe korelaty kreatywności nauczycieli w perspektywie analizy transakcyjnej (2016).
21. A. Sarnat-Ciastko, D. Gębuś, Z. Zalewski, Wychować człowieka mądrego. Raport z badań ewaluacyjnych ogólnopolskiego projektu wdrażania tutoringu szkolnego (2018)
22. D. Gębuś (2016). Strukturalizacja czasu w relacji nauczyciel – uczeń w kontekście rozwoju wychowanka, Pedagogika, t. XXIV (2), 85-194.
23. D. Gębuś (2016). Nakazy i zakazy rodzicielskie a kreatywność jednostki. Źródła inhibitorów twórczości w perspektywie analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 123-132.
24. A. Pierzchała (2013). Symbiotyczna relacja nauczyciela z uczniem jako istotna bariera w rozwoju autonomii jednostki w ujęciu analizy transakcyjnej, Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 1 (18), 89-99.
25. A. Pierzchała A. Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej (2013).
26. A. Pierzchała A., (2014). Eksploracje badawcze funkcjonowania nauczycieli w określonych stanach Ja – przykład próby łączenia podejść ilościowych z jakościowymi, Przegląd Badań Edukacyjnych, 19, 195-210.
27. A. Pierzchała (2017). W okowach gry, czyli relacje rodzinne w perspektywie Trójkąta Dramatycznego S. Karpmana. Wychowanie w rodzinie, XVI, 103-113.
28. A. Pierzchała A. (2017). Transakcyjne zakazy i nakazy skryptowe w ukrytym programie szkoły. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 107-117.
29. A. Pierzchała A. (2019). The Use of PassivityStrategies in a Group of 10–12 Year-oldPupils from the Perspective of Transactional Analysis. Pedagogika/Pedagogy, Vol. 134, No. 2, pp. 185–207.
30. A. Pierzchała, E. Widawska (2020). Differentiation of Needs of Educators from InterculturalPerspective – with the Use of the Questionnaire of EducationalNeeds (QEN). Przegląd Badań Edukacyjnych 31, 209-218.
31. A. Pierzchała,E. Widawska (2020). Kwestionariusz Potrzeb Edukacyjnych (KPE). Podręcznik Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30a (wydanie specjalne)
32. A. Pierzchała, Z. Łęski (2016). „Pokolenie wiedzy” – nadzieja czy rozczarowanie? Diagnoza zjawiska z perspektywy analizy transakcyjnej. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Edukacja w zglobalizowanym świecie (s. 337-346). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.
33. A. Pierzchala E. Widawska, P. Jusik (2021). Cross-culturalStudy of TeacherPassivitythrough the Lens of EducationalTransactional Analysis, EuropeanResearchStudiesJournal, vol.XXIV (3B), 72-95.
34. Z. Wieczorek (2020). Objawy lęku i depresji w mediach społecznościowych w związku z zagrożeniem COVID-19. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 9, 131-145. Wieczorek, Z. Wieczorek (2019). Depresja w świetle teorii analizy transakcyjnej - analiza mediów społecznościowych przy pomocy Big Data. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 91-115.
35. Z. Wieczorek, Z. (2017). Język zmiany w analizie transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 145-156.
36. Z. Wieczorek (2018). Wykorzystanie analizy transakcyjnej w badaniach mediów społecznościowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 133-159.
37. Z. Wieczorek, (2018). Nowe technologie jako substytut bliskości. Problematyka korzystania ze smartfonów w perspektywie analizy transakcyjnej, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 573 (8), 35-41.
38. K. Motyl ., Rytuał - od antropologii kulturowej do analizy transakcyjnej,Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2014,3.
39. S. Jaskulska, K. Motyl ., Gra o tron? Rytuały i gry w optyce teorii antropologicznej CliffordaGeertza i analizy transakcyjnej. Przyczynek do badania codzienności szkoły,Studia Edukacyjne, 2014, 31.
40. K. Motyl, Strukturalizacja czasu uczniów. Przyczynek do badań nad czasem życia szkoły w ujęciu teorii analizy transakcyjnej, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 2015, XXIV.
41. K. Motyl, Transakcyjne pozycje życiowe uczniów i studentów – próba charakterystyki z wykorzystaniem teorii analizy transakcyjnej, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. 2016, 25, (1).
42. K. Motyl., Transakcyjne formy strukturalizacji czasu a jego percepcja wśród studentów (na przykładzie Polski oraz Bośni i Hercegowiny), Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 2018, XXVII, (1).
43. K. Motyl , Kategoria czasu w badaniach pedagogicznych (z koncepcją analizy transakcyjnej w tle), Studia Edukacyjne, 2019, 53.
44. K. Motyl , Temporalny język procesu grupowego. Strukturalizacja czasu uczniów a dynamika klasy, Podstawy Edukacji, 2019, 12.
45. K. Motyl , Strukturalizacja czasu uczniów liceum w fizycznej przestrzeni szkoły, Roczniki Pedagogiczne, 2020, 12(48), 2.A. Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskiej szkole. Warszawa (2015).
46. A. Sarnat-Ciastko, Relacje tutorskie w polskiej szkole w ujęciu analizy transakcyjnej (2017).
47. A. Dziedziczak-Foltyn, B. Karpińska-Musiał, A. Sarnat-Ciastko, Tutoring drogą do doskonałości akademickiej. Percepcja i implementacja personalizacji kształcenia w polskim szkolnictwie wyższym w latach 2014–2019. Kraków (2020).
48. A. Sarnat-Ciastko (2013)., Tutoring a czas. Strukturalizacja czasu w opinii tutorów szkolnych z perspektywy edukacyjnej analizy transakcyjnej. Forum oświatowe, 2 (49), 125–139.
49. A. Sarnat-Ciastko (2014)., Czy mnie dostrzegasz? Czy odpowiadasz na moje potrzeby? Obecność znaków rozpoznania w relacji tutorów szkolnych i ich podopiecznych. Perspektywa uczniów. Przegląd Badań Edukacyjnych, 19 (2), 43–59.
50. A. Sarnat-Ciastko (2014). (Nie) dobre rady rodziców? Obecność rodzicielskich przyzwoleń, nakazów i zakazów w życiu współczesnej młodzieży. Badawcza perspektywa edukacyjnego analityka transakcyjnego. Wychowanie w rodzinie, X (2), 239–253.
51. A. Sarnat-Ciastko (2015). Preferencje podejmowania aktywności z perspektywy stanów Ja. Analiza badań własnych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5, 199–211.
52. A.Sarnat-Ciastko (2017). Stany Ja tutorów rówieśników. Efekty realizacji innowacji pedagogicznej – „Pasje zawodowe – program z wykorzystaniem metody tutoringu rówieśniczego”2. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 177–189.
53. A. Sarnat-Ciastko (2019). Szkoła oczami polskich siódmoklasistów w kontekście ich pozycji życiowych. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 149–164.
54. Z. Łęski (2018). Nowe technologie – nowe czasy – nowe pokolenia. Charakterystyka młodych użytkowników nowych mediów z perspektywy analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego
im. J. Długosza w Częstochowie.
55. Z. Łęski (2016). Duch w maszynie… Kim jest dla nas komputer? Charakterystyka relacjiw języku analizy transakcyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
56. Z. Łęski (2018) „Mistrz” w opinii e-pokolenia. Studium badawcze z perspektywy analizy transakcyjnej. W: M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Seria "Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja" (s. 127-137). Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.
57. Z. Łęski (2016). Emocje w Sieci - Dziecko realne czy strukturalne? W: B. Niemierko,
58. M.K. Szmigiel (red.), Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli (s. 235-241). Kraków: gRUPA TOMAMI.
59. Z. Łęski (2019). Profile of computer use by Polish and Ukrainian students from the perspective of transactional analysis - research study. International Journal of Pedagogy Innovation and New Technologies, Vol. 6, No. 2, 11-21.
60. Z. Łęski (2019). The Perspective of Using Big Data technology for the Purposes of Educational Transactional Analysis. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (8), 81-88.
61. Z. Łęski (2018). Media education from the perspective of educational transactional analysis. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej. English Edition, 23, 103-115.
62. E. Widawska (1996). Miejsce posłuszeństwa w wychowaniu w oparciu o teorię analizy transakcyjnej. W: Między przedszkolem a szkołą wyższą. Szkice i studia socjo-pedagogiczne, A. Rosół, M. S. Szczepański(red.), Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 135-143.
63. E. Widawska (1997). Gry psychologiczne jako forma sprawowania władzy. W: Analiza transakcyjna w teorii i w praktyce pedagogicznej, J. Jagieła (red.). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 57-63.
64. E. Widawska, D. Gębuś (2009). Aktywna postawa ucznia a kształcenie do dorosłości,
65. W: Edukacja w dobie przemian kulturowych. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi Januszowi Sztumskiemu .K. Rędziński, M. Łapot (red.). Wydawnictwo Częstochowa: Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa, 359-371.
66. E. Widawska, D. Gębuś (2009). Infantylizacja edukacji czy wychowanie do dorosłości?,
67. W: Edukacyjne zagrożenie i wyzwania młodego pokolenia. D. Rondalska, A.
68. Zduniak (red.). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 109-117.
69. E. Widawska (2011) .Aktywny uczeń – dorosły obywatel. Animacja społeczna w świetle analizy transakcyjnej, [w:] Analiza transakcyjna w edukacji. J. Jagieła( red.)Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 155-173.
70. E. Widawska (2014). Udział w działaniach animacyjnych jako element budowania poczucia sprawstwa wśród młodzieży, Chowanna,42 (1), E. Syrek, E. Wysocka, (red.). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 187-205.
71. E. Widawska (2014). Podmiotowo, z szacunkiem, ku człowiekowi – Korczakowskie przesłanie dla współczesnej szkoły w perspektywie działań animacyjnych. W: Jestem nie po to, aby mnie kochać i podziwiać, ale po to, abym ja działał i kochał – dzieło i życie Janusza Korczaka, M. Lubińska-Bogacka, M. Banach( red.). Kraków: Wydawnictwo Impuls, Kraków, s. 265-277.
72. E. Widawska (2015) Diagnoza potrzeb edukacyjnych uczniów. W: Zastosowania diagnozy edukacyjnej, , B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.). Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków, 501-508.
73. E. Widawska (2016) Ku czemu wychowywać ma szkoła? Refleksja w oparciu o model analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 5,93-109.
74. E. Widawska E.( 2016). The importance of soft skills for the efficiency of pedagogical work in the context of transactional analysis. W: Теорияипрактиканапсихолого-педагогическатаподготовканаспециалиставуниверситета. Сборник снаучнидоклади (Вторакнига).Е. Рангеловаi inni, ( red.): Габрово (Gabrowo, Bułgaria):Wydawnictwo„ЕКС-ПРЕС” ООД, 672-679.
75. E. Widawska, A. Reifland (2019). The role of the corrective community method in developing selected social skills of its participants. A casestudy. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 8, 133–148.
76. P. Piasecka (2013). Relacje międzyludzkie w dramacie Herberta Bergera "Gdy mały ptaszek wypadnie z gniazda". Perspektywa analizy transakcyjnej. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 2, 89–100.
77. P. Piasecka (2014). „Sierpień w hrabstwie Osage” – analiza filmu z uwzględnieniem kategorii skryptu życiowego. Edukacyjna Analiza Transakcyjna,3, 81–91.
78. P. Piasecka (2014). Komunikacja wyłączona, czyli „Tam, gdzie kląska wilga” Herberta Bergera w perspektywie analizy transakcyjnej, W: Komunikacja niełatwa, czyli o tym, co przeszkadza w skutecznym porozumiewaniu się. Libron, Kraków, 167–176.

Załącznik 3.

OFERTA SZKOLEŃ

Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Zespół Badawczy Edukacyjnej Analizy Transakcyjnej

www.eat.ajd.czest.pl.

Osoba prowadząca Temat zajęć o charakterze warsztatowym i seminaryjnym Adresaci

prof. dr hab. Jarosław Jagieła, pedagog społeczny,

psychoterapeuta

kierownik ZBEAT



Rodzaje adaptacji osobowości.

W oparciu o koncepcję AT prezentacja

różnych patologicznych typów charakterologicznych ikonsekwencjijakie stąd wynikają dla relacjach interpersonalnych.

Puszki i Kolczatki, czyli o dobrym i złym głaskaniu innych.

Zajęcia dotyczą otrzymywania wsparcia psychologicznego oraz udzielania ich innym osobom.

Gry międzyludzkie, czyli meandry komunikacji interpersonalnej.

Gry psychologiczne są ukrytymi i podstępnymi sposobami manipulacji w relacjach międzyludzkich. Jak nim przeciwdziałać ?

Jak unikać konfliktów interpersonalnych.

W oparciu o koncepcje AT ukazanie praktycznych sposobów unikania napięć

i nieporozumień z innymi.

Jak sobie radzić z trudnymi uczniami ?

Trudni i niezdyscyplinowani uczniowie zdarzają się wszystkim nauczycielom. Czy istnieją metody radzenia sobie w takich sytuacjach ? Okazuje się, że tak.

Jestem przyjacielem i mam przyjaciół.

Co sprzyja, a co szkodzi budowaniu dobrych przyjacielskich relacji z innymi ? Na czym polegają bliskie i serdeczne relacje między ludźmi, a co im szkodzi ?

A, B



A, B



A ,B




A, B





B





C


dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ pedagog społeczny, członek ZBEAT












Rozwiązywanie konfliktów – negocjacje i mediacje społeczne

Zajęcia poświęcone budowaniu umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu, z wykorzystaniem strategii negocjacyjnych oraz z zastosowaniem procedury mediacyjnej.

Wykorzystanie procesu animacji społecznej w pracy w środowisku lokalnym

Zajęcia poświęcone planowaniu strategicznemu działań ukierunkowanych na rozwiązanie sytuacji problemowej, angażujących wszystkich aktorów społeczności lokalnej związanych z problemem.

Wykorzystanie procesu animacji społecznej w pracy w placówkach edukacyjnych

Zajęcia poświęcone planowaniu strategicznemu działań edukacyjnych ukierunkowanych na rozwiązanie sytuacji problemowej, angażujących wszystkich aktorów społeczności szkolnej.

A, B, C




A, B, C





A, B, C

dr Dorota Gębuś, pedagog społeczny, socjolog, członek ZBEAT



Kreatywnie myśleć i działać

Jak zwiększyć swój potencjał twórczy, pokonać rutynę i wyjść poza dotychczasowe schematy działania, wykorzystując techniki i strategie kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów.

Jak usprawnić swoją pamięć?

Rozwijanie umiejętności szybkiego i skutecznego zapamiętywania informacji, które można wykorzystać w szkole, na studiach, w pracy i codziennym życiu.

A, B, C






A, B, C

dr Zbigniew Wieczorek, pedagog społeczny, socjolog, członek ZBEAT


Trening zachowań asertywnych Radzenie sobie z atakiem i krytyką, reagowanie w trudnych sytuacjach, budowanie poczucia własnej wartości.

Porozumienie bez przemocy

Trening umiejętności wyrażania swoich uczuć i emocji, budowania komunikatów pozbawionych agresji, poprawa relacji międzyludzkich i jakości własnego życia. Trening w oparciu

o koncepcję Marshalla B. Rosenberga.

A, B, C



A, B, C



dr Anna Pierzchała, pedagog społeczny, członek ZBEAT
Przeciwdziałanie pasywności szkolnej Zajęcia pomagające zrozumieć zjawisko pasywności w szkole w zgodzie z rozumieniem jej w koncepcji analizy transakcyjnej, wskazujące możliwości rozpoznania i przeciwdziałania jej. (Warsztat możliwy do realizacji od października 2014 roku) B, C

dr Zbigniew Łęski, pedagog społeczny, członek ZBEAT
Edukacja medialna Zajęcia skierowane do wszystkich zainteresowanych tematyką. Wiedza na temat edukacji medialnej jest przydatna zarówno dla uczniów, nauczycieli, rodziców, czy każdej innej osoby chcącej w sposób bardziej świadomy korzystać z nowych mediów. Głównym celem zajęć jest wskazanie mechanizmów działania nowych mediów oraz możliwych korzyści i zagrożeń z nich płynących. W zależności od czasu i ewentualnego dostępu do odpowiednio wyposażonej pracowni mogą być prowadzone w formie krótkiego seminarium, jak również warsztatów. Technologia informacyjna w pracy pedagogicznej

Zajęcia skierowane do nauczycieli i pedagogów. Mają na celu wskazanie możliwości wykorzystania technologii informacyjnej w różnych aspektach pracy pedagogicznej - zarówno w aspekcie dydaktycznym, jak również komunikacyjnym, czy też narzędziowym.

A, B, C











B

mgr Adrianna Sarnat-Ciastko, pedagog społeczny, politolog, członek ZBEAT










Jak wzmocnić swoją chęć do pracy/nauki? Niezwykła moc „pozwalaczy”

W dzisiejszych czasach nietrudno o wypalenie zawodowe. Ilość mnożących się obowiązków, stres, skomplikowane relacje powodują, iż obniża się chęć do pracy. Szkolenie pokazuje, jak odnaleźć zagubioną motywację.

O byciu blisko. Aspekty pracy indywidualnej z uczniem

Dla jednych pytanie czy warto budować bliskie relacje z uczniem, będzie pytaniem retorycznym, dla innych indywidualny kontakt z wychowankiem jest dużym trudem. Proponowane szkolenie skierowane jest do każdej z tych grup, ponieważ pomoże zainspirować do odświeżenia kontaktu z uczniami tych pierwszych, bądź zachęcić do pogłębienia relacji z wychowankami, tych drugich.

Kim jestem w grupie, a kim są inni? Role grupowe w procesie rozwoju grupy.

W ciągu swojego życia stajemy się członkami wielu różnych grup. Zdarzają się sytuacje, że w jednych czujemy się lepiej niż w drugich. Na taki stan rzeczy wpływają role, które zwykle nieświadomie w nich pełnimy. Szkolenie, pokazując czym są role grupowe, pogłębia autorefleksje uczestników i daje im narzędzia do tego, aby ze zdobytej wiedzy skutecznie skorzystać w przyszłości.

A, B, C









A, B










A, B, C



Zajęcia są adresowane dla:

A – osób dorosłych reprezentujących różne grupy zawodowe;

B – nauczycieli oraz innych pracowników oświaty;

C – młodzieży

Uwaga.

Forma zajęć i wymiar godzin jest dostosowywany każdorazowo do  oczekiwań uczestników.


[1] A. Pierchała, Pasywność szkolna w analizie transakcyjnej - studium relacji nauczyciela uczniem (2012);

A. Sarnat-Ciastko, Tutoring w polskim systemie oświaty. Badania nad rozwojem metody tutoringu ze szczególnym uwzględnieniem efektów jej stosowania dla nauczyciela i ucznia w ujęciu analizy transakcyjnej (2014); W. Świątek, Przemoc w szkole. Charakterystyka zjawiska z punktu widzenia edukacyjnej analizy transakcyjnej (2018); K. Motyl, Temporalny wymiar pracy szkoły. transakcyjne formy strukturalizacji czasu uczniów (2019).

[2] A. Sarnat-Ciastko (2018). Sprawozdanie z realizacji badań ewaluacyjnych ogólnopolskiego projektu : „Wychować człowieka mądrego”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 279-281.

[3] A. Pierzchała (2018). Uniwersytet Małego Profesora, czyli analiza transakcyjna w przedszkolu i w szkole podstawowej, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 7, 277-278.

[4] A. Pierchała (2017). I Ogólnopolska e-Konferencja Naukowa „Edukacja – Analiza – Transakcje. Teoria i praktyka”, Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 6, 333-336.


Kierownik centrum: prof. dr hab. Jarosław Jagieła

E-mail: jaroslaw.jagiela@ujd.edu.pl